Omgaan met emotie: vreugde

Moet er een blog zijn over vreugde? Ja , ja en JA.. Kinderen zouden tot 300 keer per dag lachen, als volwassene is dat al een lachmarathon. We halen amper 13 keer per dag. Dus hieronder een pleidooi voor een Start to Laugh and Spread the joy.

Wat is er eerst de lach (het gedrag) of het gevoel? Zoals in eerdere blogs vermeld, werkt gedrag in op emotie en emotie leidt tot gedrag. Dus je kan via beide manieren tot meer vreugde en lachen komen. Ik startte dit artikel op een baaldag, zware werkweek, slaaptekort en een vijfde telefoontje naar een klantendienst, nog een stapel werk, in een maand al geen date meer met mijn partner…. en als troost at ik die gigantische frangipane op (goodbye goede voornemens). Niet ideaal om aan een blog over vreugde te beginnen. Toch zit ik hier nu te glimlachen. Is er iets fundamenteel aan mijn situatie veranderd? Nee, maar ik heb de hulptroepen ingeroepen.
Bellen naar een vriendin, die me eerst haar rotweek vertelde, dus relativerend voor mij, en op het einde lachten we met elkaars miserie. Dit brengt me bij punt 1:

Stap 1 : Erken dat je nood hebt aan vreugde.
Lachen om jezelf en je situatie (met een vriend of collega). Dus eerst even tijd nemen om te herkennen en erkennen hoe je je voelt.
Hoe begin je eraan? Praat met iemand die je vertrouwt, iemand die je situatie zal herkennen en erkennen, waarvan je weet dat hij/zij zin voor relativering heeft en een algemene positieve kijk op wereld.
We voelen ons soms neerslachtig en eenzaam en voor je het weet wentel je je in zelfbeklag. STOP daar nu mee!
Anders ga je de richting uit van Brigitte Kaandorp :

Slecht moment om te bellen naar je baalmaatje? Upload je favoriete stand-up comedian of komedievideo. Michaël Mcintyre is zelf vader van 2 kinderen en kan met een fantastische mimiek, zin voor overdrijving, en met voldoende herkenbaarheid situaties schetsen. Voor mij altijd een opsteker.

Stap 2 : Kan je je perceptie/je focus bijsturen? De weg naar relativering.
De realiteit is er, dus dan komt het keuzemoment (bewust of onbewust). Meer vreugde komt voort uit een keuze, die van je focus. Je bent uniek en elk huisje heeft zijn kruisje. Dus focus op de absurditeit van de situatie, ga op zoek naar de herkenbaarheid bij een ander, kijk naar de imperfecties van je leven zonder oordeel maar met een lach. Vroeger kon ik me ergeren aan het gelach bij de koffietafel van een begrafenis, nu begrijp ik dat het een andere manier is om verdriet te verwerken, de pijn te verzachten en verbondenheid te creëren.

De serie “Taboe” toonde hoe humor en lachen in elke moeilijke situatie kan. Ook toonde het programma de sociale lijm en verbondheid die lachen creëert. Hoe samen lachen een andere uiting van vertrouwen kan zijn.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/taboe/2018/taboe-s2018a9-compilatie/

Een ander mooi voorbeeld zijn de Cliniclowns. In de rol van clown kan je het meest gewone grappig maken, maar ook het absurde of tragische relativeren. Het zien van de rode clonwsneus is vaak voor kinderen al voldoende om te (glim)lachen.
Koester dat moment dat je lacht.

Stap 3 : Je gedrag. Eerst lachen en je dan beter voelen, kan dat? Ja.
Of je nu aan lachyoga begint, je favoriete mop herleest, een grappige film kijkt of zelfs gewoon glimlacht door een pen tussen je tanden te klemmen. Als je lacht, communiceer je ook met jezelf, met je eigen hersenen.
Zelfs kijken naar anderen die vrolijk zijn, laat ons lachen en geeft ons een goed gevoel.

Ik mis de puberale giechelbuien met mijn beste vriendin, de herinnering laat me nu ook nog glimlachen. De slappe lach of lachen tot de tranen over je wangen rollen. Je gaat volledig op in het moment en laat alle beslommeringen,angsten,… los. Dus als je streeft naar die 300 keer lachen per dag, dan dien je het kind in jezelf en de speelsheid opnieuw ruimte geven.

Wil je als team of organisatie op zoek naar de speelsheid, relativering en de sociale lijm van de lach, dan kan je tegenwoordig terecht bij Wash! : http://washsunnyside.be/
Op 2 mei kan je van die sociale clownerie proeven, met warmte aanbevolen.
Alle info op info@washsunnyside.be

Spread the Joy!

2 gedachten over “Omgaan met emotie: vreugde

  1. Johan Roels

    Dag Petra,

    Wat is er eerst: het gedrag of de emotie? Zoals elke ‘of’ vraag beantwoord ik ook deze met een volmondige JA!

    M’n antwoord heeft te maken met m’n overtuiging dat alle emoties de centrale plaats in nemen in een model dat ik de liggende acht noem. Als ingenieur spreek ik soms van de Lemniscaat van Bernouilli, beroepsmisvorming dus. Het ‘oneindig’ teken is ook het model van m’n eigenste visie op een al dan niet cruciale dialoog, die steunt op het Creatief wisselwerkingsproces, dat ook al voldoet aan het model, gezien op de keper beschouwd ook ‘oneindig’. Vandaar dat het gedrag (de lach) feedback geeft aan de emotie (vreugde) en vice versa en dus m’n volmondig JA!

    Terecht schrijft u dat kinderend beduidend meer lachen dan volwassenen. Het lachen is bovendien gelinkt aan creativiteit. Volwassenen vertonen soms ‘terminaal serieusheidsgedrag’, dit omdat hun natuurlijke creativiteit (cf. Creative Interchange) ‘opgedroogd’ is. Je kent dit filmpje vast en zeker: http://youtu.be/DVTr5F5irK8

    Leuk dat ik uw blogs ‘ont-dekt’ heb,
    Creatively,
    Johan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *