Keep it safe mentaal

Hoe zorgen we bij deze heropstart  voor “keep it safe” mentaal?

Bron : Campussafetymagazine

Overal zie je instructies  voor je fysieke veiligheid, maar hoe zorgen we voor “keep it safe” mentaal? Hoezeer we het misschien ook willen : het is niet business as usual. De corona-epidemie en flatten the curve was een uitdaging, maar het bracht ons eveneens solidariteit, kansen om stil te staan en dankbaar te zijn, samen voor één doel. Natuurlijk hebben we de lockdown niet allemaal op dezelfde manier beleefd, noch is heropstarten  voor iedereen hetzelfde. Sommigen werken onder tijdsdruk om de verloren maanden in te halen, anderen proberen hun werk opnieuw zinvol in te richten of moeten op zoek naar een nieuwe job. We ervaren allemaal een vorm van stress, onzekerheid en de regenboog aan emoties, die daarmee samengaat. Hoe blijven we mentaal gezond op het werk?

Do – keep it safe mentaal – omgaan met emoties

  • Maak oogcontact en glimlach.
    Ja, ook met een mondmasker herken je lachende ogen. Glimlachen zendt een positief signaal naar je eigen brein. Herinner je omgaan met vreugde.
    Begroet mekaar, knik -zoek een leuk social distancing alternatief voor de handdruk.
  • Luister met ogen en oren.Toon interesse.
    “Hoe gaat het me je?”, “Hoe ging je vergadering?” of  toon interesse in voor de ander zijn “interesses “.
    Wees opmerkzaam voor de verbale en non-verbale signalen van je collega’s. Lijken ze gestresseerd, vermoeid of opgewekt, positief?
    Denk even na hoe je de persoon kan steunen of aandacht geven. Kan je helpen met het werk of even samen een frisse neus halen?
  • Misschien kan je even benoemen wat je apprecieert aan je collega, een gemeend compliment kan veel doen.
  • Durf te benoemen hoe je je voelt.
    Geen scheldtirade of oeverloos gezucht. Benoemen dat je je zorgen maakt, stress hebt of opziet tegen een taak, maakt je menselijk en benaderbaar. Nu is het meer dan ooit belangrijk om goed met emoties op het werk om te gaan. Liz Fosslien vat dit mooi samen :https://www.ted.com/talks/liz_fosslien_how_to_embrace_emotions_at_work
  • Je mag al eens een cliché gebruiken. Het helpt om te horen dat je “het vreemde tijden vindt” of “één dag met de keer.” Niet als antwoord op elke angst of emotie van de andere kant, maar in sommige clichés zit ook herkenning.

Do  – omgaan met stress en werkdruk

  • Focus op het nu,1 gesprek, 1 taak, 1 klant per keer. Stop je interne piekeraar : “Ik ben nu hiermee bezig.”
  • Neem tijd voor pauze. Doe in die pauze iets wat je batterijen oplaadt, even een frisse neus halen, kopje koffie met een collega, zorg dat die pauze, pauze is. Zodat je hoofd en hart nadien opnieuw fris starten.
    “Ja, maar het is te druk.” Beter regelmatig een kleine, korte,échte pauze, dan in overdrive gaan. In overdrive maak je fouten, kan je niet meer om met de stress en emoties van anderen en miserie alom dus.
  • Herinner mekaar op een positieve manier aan afstand, handgel, afspraken….door zelf al het positieve voorbeeld te geven. Maak geen verwijten of verwijs niet naar wat anderen doen. Neem jouw verantwoordelijkheid, toon dat je begrijpt dat de regels soms moeilijk zijn. We volgen de regels om mekaar veilig en gezond te houden.
  • Zit je met vragen over je werk of de organisatie? Stel je vraag, herhaal ze indien nodig. Informeer waar je terecht kan (je chef, de personeelsdienst, preventiedienst, vertrouwenspersoon). Net zoals tijdens de lockdown – zoek een betrouwbare bron en doe de fact-check.
  • Nodig anderen uit om samen na te denken : hoe we kunnen omgaan met elkaar, met het werk, met klanten. Tijdens de lockdown was er enorm veel creativiteit en humor, op die weg kunnen we verder.
  • Ben je leidinggevende? Informeer je waar en bij wie jij en je medewerkers terecht kunnen voor steun en informatie. Zoek manieren om onze tips te integreren in je dagelijkse organisatie en die van je team.
    Voka  en  Mensura geven een interessant overzicht van stappen en maatregelen.

Samengevat : Hoe zorgen we  bij deze heropstart voor “keep it safe” mentaal?
Neem je verantwoordelijkheid : voor jouw gevoelens, voor jouw werk, voor jouw veiligheid. Durf te praten en vragen te stellen. Informeer je. Steun mekaar en nodig anderen uit om te zoeken naar creatieve oplossingen. Keep it safe !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *