Assertief en nooit meer bang?

Ik had als titel ook kunnen kiezen nooit meer zorgen, aanlokkelijk maar niet realistisch. Als “assertief en nooit meer bang” je interesse wekt, dan voel je je wellicht regelmatig bang en/of onzeker. Je wil dat vervelende gevoel je leven en je nachtrust niet laten bepalen. Wat kan je doen?
Belangrijk om te weten, angst is een primaire en zeer nuttige emotie die de natuur ons meegeeft, met andere woorden het is normaal en goed om bang te kunnen zijn. Angst signaleert ons dat iets bedreigend is. Wat dat precies is, is voor iedereen anders. Als we bang zijn, willen we vluchten. Dat is normaal.Angst bang
Deelnemers aan een opleiding geloven dat ik als trainer assertiviteit elke angst moeiteloos overwin of er gewoon geen last van heb. Zo eenvoudig is het niet. Ook ik kan me angstig voelen en piekeren. Wel zijn er minder situaties dan vroeger om me druk over te maken. Aha, denk je nu de fameuze :“ De wijsheid komt met de jaren.”. Daar ben ik niet zo zeker van, maar meer jaren op de teller, betekent meer ervaringen en situaties, die ik niet kon controleren (en dus niet kon vermijden). Bij elke ervaring die ik aandurfde of moest onder ogen zien, heb ik iets geleerd én ik heb het overleefd (ik zit hier tenslotte te bloggen). Aha, denk je nu, het fameuze “What doesn’t kill you, makes you stronger.”
Maar goed je wil nu tips en niet wachten tot je oud en wijs bent.

Stap 1: Zie wat je bang maakt onder ogen.
Waar zijn velen van ons bang voor:
Je belachelijk maken,spreken voor publiek, oud worden of jong sterven, ziekte van een familielid, je kind niet kunnen beschermen, je vrijheid verliezen, falen, oorlog,geldzorgen,….
Het is confronterend om het toe te geven, maar het is de eerste stap. Toegeven dat je bang bent voor iets, betekent tegelijk dat je het (rationeel) erkent. Je angst delen en uitspreken, werkt trouwens vaak niet alleen bevrijdend voor jou, vaak herkennen anderen die angst.

Stap 2: Heb je het onder controle? Kan je er aan werken?
Er zijn angsten waar je zelf kan leren om er anders mee om te gaan. Zelf heb ik hoogtevrees, maar ondertussen sta ik thuis wel op een ladder en ben ik Mexicaanse tempels opgeklommen en weer afgedaald. Mijn grenzen daarin kennen, weten hoe ik mijn focus kan verleggen en goede ademhalingstechnieken helpen.
Kan je er weinig aan doen? Wereldvrede heb ik niet bepaald onder controle….Enerzijds kan je  je beter voelen door te kijken hoe je kan bijdragen tot een “betere” wereld. Zelf heb ik me voor enkele klimaatprojecten geëngageerd. Anderzijds sluit ik me soms bewust tijdelijk af van bepaalde media, als ik vind dat ik me teveel laat meespelen.
Totaal geen controle, ga naar stap 3.

Stap 3: Hoe waarschijnlijk is het?
Benoem je worst case scenario, hoe realistisch is dit? Praat erover met een neutrale, andere persoon, niet je best vriend met zelfde piekerneiging. Het scenario mag meestal op zijn minst 3 keer gehalveerd worden.
Dan nog de tip uit het boek “De kunst met jezelf te leven.” Grafopschrift: “Hier ligt Petra, overleden op 7 maart aan de gevolgen van 9 maart.” Dit is me altijd bijgebleven: Verpest ik het heden, door over een mogelijke toekomstramp te piekeren?

Stap 4: Wat kan je winnen? Assertief vooruitkijken.
Bij angst die je tegenhoudt om nieuwe vaardigheden te leren of je dromen waar te maken, is dit een kernvraag : “Wat kan je winnen?”. Maak wat je erbij kan winnen zo concreet mogelijk, benoem het, visualiseer het.
Zoek inspirerende voorbeelden, je zal zien dat hun succes samenging met blijven proberen. Mijn eerste trainingen waren geen instant succes en op school haatte ik spreekbeurten.
Om astronaut te kunnen worden moest Chris Hadfield, angsten overwinnen en oefenen op rampscenario’s.

Stap 5: Babystapjes naar zelfzekerheid en assertiviteit
Je angsten aanpakken en assertief optreden, vraagt tijd en energie. Begin met iets dat je een beetje bang maakt en kijk naar wat je kan winnen. Bepaal  doelen, maar doe het in kleine stappen, dan kan je succeservaringen opbouwen. Kleine dingen helpen echt zoals: Ik neem in elke meeting minstens 1 keer het woord.

In het najaar komt er een reeks over omgaan met je eigen emoties (angst en woede), dus laat me zeker weten als jij tips of ervaringen hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *